dilluns, 13 de maig del 2019

Assalt a la Gorra frígia : via La Gavina, Via Guzman-Silva, Via Rebombori i Via Integral Pilar Martínez.,

Aquestes darreres setmanes d'hivern i inici de primavera he anat força vegades a la Gorra frígia, algunes tardes i un matí aprofitant per fer un seguit de vies que em faltaven i que mai troves temps per anar a fer...la primera va ser La Gavina, una via controvertida pel que llegeixo a les xarxes i que finalment trobo amb qui anar-hi.  El Josep Maria m'acompanya.

Via la Gavina
Cara sud-oest de la Gorra frígia per on va la via la  Gavina

Primeres expansions i primers metres de via.

El que em tenia mes preocupat era trobar el peu de via, ja que fa molt temps que no vaig a aquesta cara oest, la darrera quan vam fer l'Ana Marisa Correïa fa tres anys...pel camí de Sant Jeroni, passem de llarg la Gorra frígia i després d'un tram de baixada, deixant enrrera l'aproximació a les vies de la cara nord-oest, abans de trobar el mirador hi ha un tram de grimpada entre alzines que es veu fressat, per aquí ens enfilem, cada coip el camí mes definit arribem a una codina que travessem i desgrimpem a trobar un sender que ressegueix el contrafort del frigi. Anirem pujant fins gairebé arribar a una collada, abans ja veurem una filera de bolts del 8 amagats per l'espessa brancada de les alzines. Abans haurem trobat els peus de via de la Fernando Lajarin amb bolts, burins i espits i la Pere Navalón amb burins amb plaqueta gran. A la guia del Luichy no hi surt aquesta via resenyada
Primera reunió i recuperant la primera tirada.
Aquesta primera tirada comença prou vertical, amb roca rentada, típica de cara nord Montserratina...l'equipament abundant per no patir gens. Quan la paret perd verticalitat les xapes allunyen una mica i cal vigilar de no errar la línia, nosaltes cap a la dreta fins a trobar una reunió en un replà ben còmode.
Segona tirada, ascendent a la dreta.

La segona reunió, també còmoda, d'aquí cal continuar a la dreta tot flanquejant i donant la volta al contrafort per anar a buscar la paret mes sud-oest, caminem i finalment desgrimpem a buscar una canal terrosa i arbrada;   al peu d'una ferma alzina farem reunió, al davant les xapes de la tercera tirada.
Imponent i mantinguda tercera tirada, on cal escalar fi.

La tercera tirada ja són figues d'un altre pané...d'inici ja avisa, tècnic, de posicionar be el cos, amb bons agafadors d'entrada que s'aniran fent minsos a mesura que ens anem enfilant.
Les assegurances molt ben posades, fan escalar, on la roca ho permet cal fer bones excursions, tant diferent de com fins ara...cal canviar el xip !  A la meitat un tram finot ens farà treballar tot buscant els cantells millors;  entrem a una zona ja no tant dreta, sota un balmat, aquí excursioneta a l'esquerra a cercar la debilitat del ressalt;  sorprèn, et tira enrrera, però amb paciència i resistencia, s'engrapa el canto salvador, franja superada i amb cura a buscar la reunió, ara a la dreta...si no gestioneu be les cintes tindreu un bon fregadís.
Tercera reunió  i recuperant la tirada.

El Josep Maria treballant de valent i sota el pas clau.

Ben content després d'encadenar-la !

A la tercera tirada, espectacular i divertida.

Ens resta la darrera tirada, es veu vertical i llòbrega, estem a l'ombra i envoltats de boira...jo m'he quedat glaçat a la reunió mentre recupero el Josep Maria...continua recta amunt i va trobant un seguit d'assegurances de diferents vies...li cal superar el llabi cap a l'esquerra i aleshores un muret vertical molt ben protegit...quan és apunt de llaçar una Sabina abans d'enfilar cap ala reunió s'adona que aprop hi ha un bolt, d'aquí a buscar una alzina on es fa la reunió cimera d'un bolt i l'arbre.
Foto Gorro cim !

Via Guzman - Silva

Aproximant ja veïem que avui també tindrem fresca !

Després del fred que hem passat a la cara oest, avui triem l'est, però vatua dena ! tenim boira i vent.
amés volem fer una via que hi ha aprop del coll entre la Magdalena i la Gorra frígia que li fa ombra...és que en som de llestos ha ha ha o és que som masoquistes i ens agrada fotrens de fred.
Primera tirada, que enllacem amb la segona.

Enfilem la canal cap al coll, cada cop la trobo mes relliscosa sobretot avui que amb la boira pixanera i la pluja del dia anterior, ho tenim be ! a la meitat una corda fixa ens ajuda a fer-ne via, agraiments als que la hi van deixar. Mentre som al coll ens preparem, miro l'entrada de la via veina, la Rebombori dels germans Masó i comentem que si tenim temps al baixar ens hi posarem. Avui comença el Josep Maria; l'inici és senzill, però avui amb la humitat, aquesta roca rentada no inspira confiança, malgrat tot l'abundós equipament no fa patir. Troba una reunió prou aprop i decidim continuar amunt fins la segona.
Recuperant la tirada, desitjant arribar al solet....

Entrant a la reunió cimera i al sostre que podem resoldre en A-0

De la segona reunió, primera nostre, surto cap a la dreta a buscar un sostret; no hem agafat estreps i la tirada és 7a o A-1....de lluny sembla que patirem i mentre m'acosto al muret penso en si continuo per la bonica Liberty, que ja conec...però a la que sóc a prop m'adono que les xapes són a tocar amb el que amb A-0 puc anar fent superant el llabi sense massa problemes. Molt maco el pas de sortida quan deixes enrera les xapes i continues en lliure. Faig reunió a la instal.lació de ràpel i per sort som els primers a baixar
Via Rebombori

Ben be al mig del coll comença la via, per un esperó altiu.
Anem be de temps i per fi em decideixo a posar-me a aquesta via dels germans Masó de l'any 1998.
Una via molt ben trobada, d'una lògica espatarrant, assegurada amb les mínimes expansions podent-se acompletar molt be.
Comença just al coll amb la Magdalena superior, al costat d'on comença la Normal, antiga ferrada.
Muret vertical i de cantos arrodonits que es deixa fer fins al capdamunt, on dos espits amb "solera" ens protegeixen la sortida al capdamunt de la pilastra;  aquí sortim a un camp de "patates" a quina mes bona.  Un altre espit ens protegeix l'entrada a un relleix sota un desplom...un gran còdol ens marca el camí i ens ajuda a protegir-nos, el llaço amb una baga.
Pas atlètic i divertit que ens deixa sota la primera reunió, abans una altra expansió.
Sortint del pas desplomat i que es protegeix llaçant un immens merlet.

Primera reunió de dos espits

A l'alçada de l'única expansió de la segona tirada, que nosaltres empalmem fins al cim.

Arribant a la reunió cimera, tram comú amb molt d'altres vies.
La reunió de dos espits posats a ma, com era habitud a les primeres obertures Masonianes. Surt per a la segona tirada el Josep Maria, tenim al davant un altre ressalt que guanyarem per la fissura central, just et posiones al seu peu una expansió ens anima a superar, per la paret de la dreta el muret. Un altre passet i soma l'alçada de la tercera reunió de la Guzman - Silva, com que ens queda molta corda el Josep Maria acaba arribant al cim tot trobant expansions d'altres vies.

Foto altre cop dalt de la Gorra frígia

Via integral Pilar Martínez
Cara sud de la Gorra Frígia per on va la nostra propera via.
Ara tornem  a la Gorra Frígia una tarda, i anem a la cara sud, avui segur que no passarem fred !  encertem l'orientació i fa un molt bon dia...ai làs!  poc contàvem amb el vent de nord.
Aproximem per Sant Joan, passada l'ermita i quan el camí gira fortament a la dreta per enfilar cap a l'antic hotel seguim el sender de marques blaves;  nosaltres el seguim flanquejant per sota les Magdalenes fins a la Gorra frígia, i en passem prou via.
Primera tirada, paralela a la GEDE
El motiu d'anar a aquesta via és l'estrena del David en via llarga a Montserrat i que millor que pujar a la Gorra frígia ?  la nostra líia surt comuna a la GEDE però en direcció sempre esquerra tot seguint alguns bolts que anirem trobant, prou espaïats, per no perdre la línia.
Recuperant la tirada i fent la segona.
Avui anem tres, comença el Josep, amb el que fa dies que no coincidim; les dues primeres tirades són una disfrutada de roca, preses d'ensomni en un entorn igual.
Segona reunió i començant la tercera tirada.

A partir de la segona tirada la paret comença a trempar; surto cap a l'esquerra a buscar la línia de xapes. Es va posant dret i la línia continua declinant a l'esquerra; passos divertits amb bona roca però que ja t'ho fan mirar.
Recuperant la tercera tirada.

Fem reunió a La Pink Floid amb el que toca flanquejar a la dreta per recuperar la linia.
Travessant a l'altra placa, força mes amunt que on ho fa la GEDE

No se la llargada de les tirades, amb el que quan m'avissen que queda poca corda, veig a l'esquerra una reunió de tres espits pintats i al costat un bolt amb anella, decideixo fer la reunió aquí. Suposo que aquesta és la Pink-Floyd. Surto doncs a fer la quarta tirada flanquejant a buscar un bolt on recuypero la línia, sota ben be del llabi que haig de travessar, un burí amb un mosquetó de ferro segellat, no el xapo ja que poc mes amunt tinc un bolt. Flanquejo per superar el llabi i continuo amunt, trobo la reunió que penso hauria d'haver fet i me la passo ja que recta amunt haig de tenir la següent, just sota la fissura per on puja la Pink - Floyd.

Entrant a la quarta reunió

Fotogènic flanqueig cap a la cinquena reunió

De la quarta reunió un senzill flanqueig a l'esquerra et porta a la cinquena reunió....molt aprop de l'anterior...dubto si continuar, però penso que hi haurà molt fregament i m'aturo a recuperar els companys, així ens podrem controlar millor els darrers metres.
Flanqueig de la darrera tirada, un pel mes "curiós" que fins ara.
Sota el muret final i superant-lo

La darrera tirada és curiosa, el flanqueig ja no esdevé tant senzill, es fa aeri i de mans poc cantelludes...cal saber trobar el millor pas per no enbolicar-se. Ja a la vertical de la penúltima reunió de la Gavina, cal seguir recta amunt a guanyar un llabi que travessem a l'esquerra, tram comú amb la Gavina i que recordava a l'haver-lo fet fèia poc.

Recuperant la darrera tirada

Darrera reunió i ja al cim

Foto Gorra Frígia amb el Josep i el David que avui s'hi estrena, ja hem creat un nou addicte!!!

La Magdalena superior "encesa" pel sol ponent, la inferior ben al'ombra ja....

Al primer dels dos ràpels que farem per baixar.

Ressenyes d'en Joan Asín, Germans Masó i trobada a la xarxa, gràcies a tots !

Un reguitzell de vies senzilles i ben equipades per assolir la Gorra frígia, de totes la que mes m'ha agradat ha estat la Rebombori, van saber trobar un itinerari agosarat que amb el mínim d'expansions permet assolir el cim d'una manera elegant. Excel.lent la tercera tirada de la Gavina, molt ben oberta. Curiós el flanqueig de la Pilar Martínez. Excel.lent el rocam de la Guzman - Silva.

1. GORROS TEAM..Déu n'hi do amb la campanya Jaume.

2. Sí Joan de fer temps que no hi vas a en un mes anar-hi tres cops.

3. Ara entenc perquè estan pujant les accions del funicular.... Sempre és agradable anar a la Gorra, però ara ja te'n deuen faltar poques per fer!!

4. Ha ha ha Joan, les tardes si l'agafem però quan hi anem pel matí fem cames !
    que et foten un bon cop de canya.