dilluns, 22 de novembre del 2021

Esperó Nord-Est al Pic de la Valleta 2.814m . Alta Cerdanya/Occitània. 27-08-2021.

Aproximant, el Pic de la Valleta, destaca imponent.

Aquest estiu tornem al Pic de la Valleta amb el Josep, l'any passat vam fer el Gran Diedre i l'esperó Nord-Est és l'escollit en aquesta ocasió.

Per arribar a peu de via hem de fer cap al Coll de Pimorent, d'allà surt una pista que podrem seguir un tros fins a una caseta on hi ha una senyal de prohibit circular amb cotxe, aquí aparquem.  Aleshores seguim la pista fins als remuntadors del Pic de la Mina;  allà tenim dues opcions, continuar cap a la base de les parets i resseguir-ne les tarteres de blocs, pesat i feixuc...o fer el que vam fer nosaltres, seguir la pista que va per sota les instal.lacions d'esquí fins a un punt en que ens desviem a l'esquerra, haurem de buscar fites, si les localitzem la caminada serà mes plaent;  passarem per sota el Pic de la Mina i quan ens anem acostant a les Puntes de la Vinyola travesarem un caos de blocs per flanquejar en tendència ascendent a buscar la canl que porta a peu de via, prou evident.

Penosos darrers metres abans de peu de via, a l'esquerra del Gran Diedre.

Cada cop se'm fa menys pesada l'aproximació, serà que ja la conec, però la vertitat que és una bona pallissa, gairebé dues hores fins a peu de via !  El pes del material i la roba, aigua, teca etc es nota.    Els darrers metres són molt drets i amb roques a controlar, arribo ben suat.
Primera tirada i primera reunió

La via comença a l'esquerra del Gran Diedre, per unes grades que porten a un diedre vertical per morir en un terreny de plaques on no saps massa be per on anar, sortosament la reunió, dos claus, es veu prou be gràcies a un cordino groc que algú hi ha deixat.

Entrant a reunió.

La segona tirada ja ensenya les dents...

La segona tirada enfila abuscar un diedre vertical, que haurem d'abandonar en un moment donat per enfilar la paret de l'esquerra, on per graonades arribar a la reunió.
Tercera tirada
La tercera tirada comença per un diedre obert recta amunt fins q ue un balmat ens obliga a flanquejar a la dreta per entrar a un altre diedre vertical protegit per uns pitons, ambient impressionant.
Tercera tirada i reunió

Quarta tirada amb una sortida potent
La quarta tirada comença amb un pas molt potent, nosaltres ens ajudem d'un estrep per superar-lo;  continua per uns diedres que ens faran suar
Cinquena tirada

Espectacular bavaresa de la sisena tirada.
Arribats a la cinquena reunió després d'una cinquena tirada que no regalen, veïem la impressionant bavaresa de la sisena tirada.   Un flanqueig aeri ens deixa al seu peu, entrar-hi és potser el mes potent, la resta ja es deixa anar superant, tot i haver d'anar protegint, que li suma un plus, el company s'ho treballa amb mestratge !

Aquesta bavaresa a protegir és sublim !

Ambient de paret.

Setena tirada, que no afluixa !

La setena tirada comença per una placa compacta que s'ha de treballar, sortir-ne i entrar al diedre te el seu què!  aleshores cal encara apretar-li, la via no afluixa fins al final !
Setena reunió, resta una grimpada fins al cim.
Una grimpada entre grans blocs ens deixa al cim del Pic de la Valleta, Fantàstic !!!

Estem ben contents, la via no té res a veure a la seva veïna Gran Diedre, aquesta és molt més seriosa i aèria i francament mes difícil i poc assegurada, els Friends els farem treballar de valent, sobretot les talles petites.

Foto Pic de la Valleta

Ressenya de Toporoc

Una via preciosa i dura, en un entorn seriós, estem per sobre els 2.500 metres i tot i ser l'agost fa fred;   el sol només l'hem vist a les dues primeres tirades, la resta de via a l'ombra, preveïeu roba d'abric.

Material un joc sencer de Camalots fins el tres, tascons útils i un estrep si no teniu el grau per superar l'inici de la quarta tirada-

Baixem caminant a buscar l'evident coll que tenim a la dreta, la canal és molt dreta, fer-ho amb atenció, que ens deixa al camí de pujada.