dimecres, 15 de febrer del 2023

Via GESAM a la Trona del Drac. Escalada de proximitat amb pedigrí. Sant Llorenç del Munt, La Mola. 29-09-2022.

La Mola des de la Carena del Pagés, al davant la Trona del Drac.

Una tarda de setembre quedem amb el Jordi per anar a fer la via GESAM a la Trona del Drac;  aquesta via, el tram superior, servia per a fer pràctiques d'artificial als cursets que organitzaven els centes de Terrassa i Sabadell....actualment ja gairebé no es repetia per com n'estava d'envellit el material de progressió.   L'amic Jordi Ceballos ajudat per en Jordi Cuevas en van fer la restauració, retirant els anclatges mes deteriorats, deixant-ne uns quants per a record i com a testimoni de l'equipament de la zona en els seus inicis.

Amb la feina feta em convida a repetir la via i així "inaugurar" la restauració.

Aproximació:

Per arribar a la via haurem d'enfilar-nos fins al coll del Morral o Cova del Drac;  per això arribarem a Matadepera i d'allà per la Urbanització Cavall Bernat farem cap al carrer Granera, en un revolt a l'esquerra aparcarem, ja veurem una fita del Parc.  cal anar pujant, arribarem al sector d'escalada de la Canal de les Bruixes, el superarem per anar a buscar la pista que puja a Can Pobla, la travessarem i recularem uns metres per entrar al camí que puja a buscar la canal de Coma l'Abella;    aquest camí primer puja i planeja fins a baixar una mica entroncant aleshores amb el camí que ve de Can Robert.  Resseguim el vessant oest de La Mola fins arribar als peus de la Cova del Drac després d'una constant pujada.  Ja a la Cova farem camí com si anèssim a La Mola per de seguida enfilar recta amunt per uns ressalts que grimparem, superat el segon ja veiem, a l'esquerra, la Trona, molt catacterística pel parell de blocs que la coronen.   Amb cura anem a buscar el peu de via entre boixos.   Cal dir que comencem a la segona tirada, originalment es va obrir el sostre (1962) i la part inferior va ser oberta per Enric Renom i Francesc Alavedra    ( Papell) l'any 1969.  Aquesta tirada és pràcticament neta i avui preferim deixar-la per a quan l'hàgim investigat mes.

Detall de la Trona del Drac. Foto Jordi Ceballos.

Primera tirada, prou compromesa en els seus primers metres fins a l'únic pitó.

La nostra primera tirada va a buscar la pilastra, primer per un terreny trencat i ajagut per de seguida entrar en un mur vertical amb prou bona presa per ser la roca que tenim...amb cura anem guanyant les petites preses que ens permeten  arribar al pitó de la via, el xapem, també aprofitem un excel.lent i cuadrat merlet per encintar-lo, tot i que no és difícil, fins a no xapar el clau no baixa la tensió, som prou amunt.
Arribant a la Savina que aprofitarem per llaçar.

Ens enfilem sobre el merlet i ja assolim la gran Savina de l'esquerra, la llacem per continuar pujant decantant-nos ala dreta per una vira ascendent que ens deixa en un muret curt per entrar al replà on farem reunió.

El Pitó del primer llarg.

Primera reunió, optativa, en una Alzina, ben còmoda.

Superant en artificial els dos bonys somitals. Fotos Jordi Ceballos)

Del replà on hem fet reunió en una ferma Alzina, reunió optativa per cert, es pot continuar si es vol per la curta segona tirada directament.   Nosaltres preferim  partir -nos la via.   Caminant s'arriba al mur vertical que superarem amb tècnica d'artificial;   compte al xapar la primera cinta ja que ens aboquem al buit!
Amb la restauració s'han eliminat algunes burinades deixant algun bolt mes espaïat donada la major resistència d'aquestos respecte a l'equipament original.  S'ha deixat algun rebló original de mostra en el traçat com a record històric.
Restaurat amb molt d'encert amb bolts KopdeGas de plaqueta petita.

L'artificial doncs ha quedat com un A1/A2 d'expansió ben interessant i que es fa curt.   La sortida al cim es fa en lliure.
Equipament original que s'ha deixat com a record històric.

Sortint del darrer desplom abans del replà cimer.

Des del cim de la Trona del Drac la sugerent canal de Santa Agnès.

Ressenya i localització que podeu trobar a
  • Santllors.com

•  Una via històrica en un monòlit característic, eclipsat potser per l'ostentós Morral del Drac.  Molt recomanable si assumiu l'exposició de la primera tirada.

Amb 8 cintes expres i dues cintes savineres fareu, ah! i un o dos estreps pel tram final.  El descens desgrimpant la via normal fins a la feixa on hem fet la primera reunió;  la resseguirem direcció ponent fina a trobar la canal del Boix de la que podem baixar altre cop al Coll de la Cova del Drac o acabar de pujar a La Mola.
    Per a romantics de Sant Llorenç.
    Podeu aprofitar la caminada per a fer-ne alguna altra al Morral del Drac.
    Agrair als Jordi's la seva
  • feina
  • 4 comentaris:

1. Quines ganes li tinc aquesta elegant vía. Os felicito per tot plegat. Les fotos son una passada. Visca Santllors 👏👌

1. Ep Sergi, quan vulguis quedem una tarda i hi anem! la caminada és llarga però la via és curta.

2. Aquesta no l'he fet. L'Ita la va fer quan començava a escalar. Potser hi haurem de tornar quan faci calor.