![]() |
| Al marge esquerra de La Formiguera començant a baixar el Barranc Fondo trobem la via. |
Sant Llorenç de Montgai és un destí ideal per l'hivern, sempre que no hi hagi boira. Ens apleguem una bona colla per fer-hi cap.
APROXIMACIÓ:
Si venim del sud farem cap a Balaguer d'on agafarem la LV-9047 cap a Gerb i Sant Llorenç de Montgai; passem el poble i abans de travessar un pont agafem un trencall a l'esquerra, camí de terra que ens deixa a un ampli aparcament on deixem el cotxe. Si venim per la C-13 abans d'arribar al poble de Camarasa girem a l'esquerra i anem per la LV- 9047 ara en sentit contrari, passada la paret de l'Ós i abans de travessar un pont entrem al mateix aparcament a la dreta.
De l'esplanada de l'aparcament surt un corriol que seguirem fins a trobar un trencall a l'esquerra, travessem el torrent del Barranquet del Mas del Cinto per enfilar amunt cap a remuntar la via de tren de Lleida a La Pobla de Segur; la travessem amb cura, passen pocs trens però en passen, i continuem planejant el camí a la Paret de La Formiguera; deixem enrera la via normal i no ens enfilem sinó que comencem a baixar cap al Barranc Fondo en direcció al morrot que tenim al davant, ens situem a la seva base i ja trobem una petita explanada que és el peu de via, si seguim torrentera amunt hi trobem el peu de via de Los Aberronchaos.
| Primer llarg abans del flanqueig a la dreta. |
Primer llarg: de la base de la paret ens enfilem per terreny senzill fent un flanqueig a l'esquerra, veurem un parabolt al mig; es comença a posar dret i quan tenim al davant la pasret que trempa la via canvia de direcció fent un gir a la dreta a buscar el pas per superar un tram vertical; sorprèn el pas ja que fins ara l'escalada era plaent i aquí caldrà tibar fort per superar el ressalt. Una vegada passat anem a la dreta i ja trobem la reunió en un còmode replà.
![]() |
| Al pas clau del primer llarg. Foto Josep Maria Mallofré. |
Segon llarg: De la reunió flanquegem a la dreta a buscar un bonic esperó pel que ens enfilarem tot cercant el millor tram, la roca d'aspecte trencat és prou sòlida; anirem trobant alguns bolts que ens marcaran la direcció.
![]() |
| Començant el segon llarg, que ressegueix un esperó que va perdent força.Foto Josep Maria Mallofré. |
| Arribant a la segona reunió. |
Tercer llarg: És una tirada de transcisió que farem pràcticament caminant excepte un ressalt on escalarem. Va a buscar la paret final de La Formiguera fent reunió comun amb la via Los 50 del Guti.
| Des de la tercera reunió, la segona; aquesta tirada és una grimpadeta. |
| El quart llarg val molt la pena, vertical i amb roca excel.lent. |
| Al tram més finot del llarg, Bravo Santi ! |
Descens: La via està equipada per rapelar-la però nosaltres preferim baixar caminat: Per baixar caminant anirem en direcció est, fites i punts de pintura verda,, per corriol que ens deixa a les vies del tren, per un túnel sota la via sortim al barranc per el que hem pujat, d'allí a l'aparcament.
| Reunió cimera. |
Material: Es tracta d'una via semiequipada en els trams senzills, aleshores un joc de tascons petits i o Friends fins a l'1 ens poden ser útils, així com una dotzena de cintes expres.
| Túnel sota la via del tren al camí de retorn. |
![]() |
| Ens apleguem tota la colla al Bar de Sant Llorenç de Montgai. |
Una via un pel discontínua i senzilla; el primer i el darrer llargs són els més interessants. Roca acceptable de la zona molt ben sanejada pel pas de cordades, va ser oberta el 15-02-2014 pels GALLS David Domínguez ( El Aberroncho) i el mestre Juan Gutierrez.




